Seurakunta perheiden arjessa ja juhlassa

Kasvatuskumppanina seurakunta

Iitin seurakunta on vanhempien tukena kristillisessä kasvatuksessa. Kastaessaan lapsensa vanhemmat sitoutuvat yhdessä kummien ja seurakunnan kanssa huolehtimaan siitä, että lapsi kasvaessaan oppii tuntemaan sen uskon, johon hänet on kastettu.

Lasten oma seurakunta kokoontuu viikottain päiväkerhossa. Se on lapsille suunnattu toimintamuoto, jossa lapset löytävät oman paikkansa Jumalan perheväessä leikin, laulun ja ihmettelyn keinoin. Seurakunnan lastenohjaajat ovat ammattilaisia lasten kristilliseen kasvuun liittyvissä asioissa.

Perhekerhot ovat nimensä mukaisesti perheitä varten. Arkiaamuisin alle kouluikäiset lapset vanhempiensa tai hoitajiensa kanssa kokoontuvat yhteen. Aikuisille on tarjolla vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevista ihmisistä ja lapsille leikkikavereita. Perhekerhoa ohjaa seurakunnan lastenohjaaja, mutta lapset ovat kerhossa omien aikuistensa vastuulla. Kerhossa leikitään, lauletaan, toisinaan askarrellaan tai keskustellaan perheitä kiinnostavista aiheista. Jokaiseen kerhoon kuuluu myös hartaushetki, jossa niin pienet kuin isotkin saavat aistia pyhyyttä ja opetella hiljentymistä Taivaan Isän edessä.

Pyhäkoulu on lasten oma jumalanpalvelus. Jokainen pyhäkoulu muotoutuu ohjaajansa ja ryhmänsä näköiseksi. Iitin seurakunta etsii uusia pyhäkoulunopettajia. Kokemusta ei tarvita, vaan seurakunta ohjaa ja auttaa alkuun. Jokainen ohjaaja voi itse miettiä, kuinka usein pyhäkoulua haluaa pitää ja missä se kokoontuu. Seurakunnan tilat ovat käytettävissä, mutta pyhäkoulu voi kokoontua myös kodeissa.

Lasten kirkkopassit ja -pussit käytössä

Iitin seurakunta haluaa innostaa lapsia käymään kirkossa. Jokaisella lapsella on mahdollisuus saada oma kirkkopassi. Se on kortti, joka kannattaa pitää mukana kirkossa käydessään. Kun jumalanpalvelus on päättynyt, sakastista saa hakea leiman omaan kirkkopassiinsa. Kun passissa on kuusi leimaa eli lapsi on käynyt kuudesti kirkossa, saa sakastista pienen yllätyksen.

Lasten kirkossa viihtymistä pyritään lisäämään kirkkopussien avulla. Pieni kirkkoon tulija voi ottaa kirkon ovelta pienen pussin, jonka sisältö hiukan vaihtelee. Siellä on jumalanpalvelukseen liittyviä asioita, joiden avulla kirkkokäynnistä tulee myös uuden oppimisen hetki. Jo lukemaan oppineet lapset voivat seurata jumalanpalveluksen kulkua kirkkobingon avulla. Siinä rastitaan ruudukkoon jumalanpalveluksen aikana kuultuja sanoja. Tällöin jumalanpalvelusta tulee kuunneltua tarkkaavaisesti.

Aikuisia halutaan rohkaista tulemaan kirkkoon lastensa kanssa. Vaikka lapsi ei ymmärrä kaikkea eikä jaksa istua pitkään paikallaan, aistii hän kirkossa pyhyyden tunteen, oppii hiljentymään ja olemaan osa seurakuntaa. Jumalan perheväkeen kuuluvat niin pienet kuin suuretkin – kaikki ovat yhtä tervetulleita kirkkoon.

Kirkkopassin voit käydä hakemassa sakastista ennen jumalanpalveluksen alkua. Koputa rohkeasti oveen ja kurkista samalla, miltä sakastissa näyttää!