TOISENLAINEN KUNINGAS JA NIMETÖN AASI

”He toivat aasin ja varsan ja panivat niiden selkään vaatteitaan, ja Jeesus istuutui aasin selkään. - Ja ihmisjoukko, joka kulki hänen edellään ja perässään, huusi: Hoosianna, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!”

Mannerheimin ratsastajapatsas Helsingissä on tuttu. Ratsun esikuvana on ollut Käthy, Kate, Mannerheimin tarkoin valitsema, kookas ruotsalainen tamma.  Aleksanteri Suuri oli antiikin mahtavimpia sotapäälliköitä. Taisteluissa hän ratsasti Bukefalos-ratsullaan. Ranskan keisari Napoleon oli myös hevosmies. Hänen tunnetuimpia hevosiaan olivat Wagram, Roitelet, Intendant, Vizir, Marengo ja Tauris.

Sarjakuvasankari Tex Willer ratsastaa Dynamiitti-nimisellä hevosella, Lucky Luke taas Jolly Jumperilla, kaikkien tyttöjen sankari Peppi Pitkätossu Pikku-Ukollaan.

Todellisen ja jopa kuvitteellisen elämän sankareilla on hevonen, jolla on nimi. Hevosetkin saavat osansa sankaruudesta. Ensimmäisen adventtisunnuntain ratsastaja on Jeesus.  Hän ei ole sotasankari, ei voittoisa taistelija, ei valloittaja, ei tarinan hahmo. Hän on jotain muuta, toisenlainen sankari ja toisenlainen kuningas. Ratsukaan ei ole ylväs hevonen, vaan aasi. Sekin on jotain muuta: ei valtaa ja voimaa, vaan nöyryyttä ja vaatimattomuutta. Adventin ratsastajan nimi tunnetaan maailmanlaajasti. Aasi on nimetön.  Nimetön aasi kantoi selässään maailman Vapahtajaa. Tunnistatko nöyrän tulijan, joka ei pidä melua itsestään? Kuuletko nimettömän aasin kavioiden kopseen? Liitytkö Hoosiannaan?

Annakaisa Rantala

Päijät-Hämeen rovastikunnan lääninrovasti