Kaste on kutsu seurakuntaan

Vastasyntynyt tuo elämään uudenlaisen rytmin. Alkaa nukkumisen, syömisen, hellimisen ja hoivaamisen alituinen syke. Uuteen ihmiseen tutustuminen vie aikaa.

Seurakunta muistaa vastasyntyneen perhettä kirjeellä, jossa kerrotaan kasteeseen liittyvistä asioista. Kastejuhlan käytännön järjestelyt kannattaa aloittaa soittamalla kirkkoherranvirastoon (p. 040 848 4323, avoinna ma, ti, to 9-12 ja ke 10-12) ja sopimalla kasteen paikasta ja ajankohdasta. Kastepäivä on yleensä sunnuntai. Kaste voidaan toimittaa kirkossa tai seurakuntakeskuksessa, kotona tai vaikkapa mummolassa. Kaste sopii mainiosti myös jumalanpalveluksen yhteyteen. Silloin koko seurakunta pääsee juhlimaan Jumalan perheväen uusinta tulokasta.

Kun pappi saa tiedon tulevasta kasteesta, hän ottaa yhteyttä kastettavan perheeseen ja sopii ajan kastekeskustelua varten. Pappi haluaa tutustua perheeseen, keskustella kasteen merkityksestä ja sisällöstä sekä sopia käytännön järjestelyistä.

Kastettava tarvitsee vähintään yhden evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvan kummin. Kummit ovat lapsen aikuisia ystäviä ja vastaavat yhdessä vanhempien ja seurakunnan kanssa lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Kummin tärkein tehtävä on kummilapsen ja koko perheen puolesta rukoileminen.

Kastekynttilä muistuttaa kasteesta

Kasteen yhteydessä pappi sytyttää seurakunnan lahjoittaman kastekynttilän: "Jeesus sanoo: *Minä olen maailman valo. Joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.*"

Perhe voi luoda oman perinteensä kastekynttilän polttamisesta. Se muistuttaa kasteesta syntymäpäivänä tai kasteen vuosipäivänä.

Siunaavin silmukoin

Iitin seurakunnan vapaaehtoiset ovat neuloneet paljon pieniä sukkia. Jokainen kastettu saa lahjaksi omat villasukat. Niihin sisältyy paljon siunausta ja rukousta: sinua on odotettu, tervetuloa seurakuntaan!

Äidin ristiäismietteitä

Ristäisaamun jännitys ja tohina ovat tässä ja nyt. Kastemekko on se sama, jossa minutkin kerran kastettiin. Vauva ei nuku, koska aistii ilmapiirin; nyt ei ole tavallinen päivä. On hälyä ja kiirettä, muutama liian tiukkaan sävyyn sanottu sana, on odotusta ja etsintää.

Oma juhlamekkoni on hiukan ahdas. Muuttunut vartalo ei tunnu vielä omalta. Korkokenkien kopina muistuttaa jostain kaukaisesta ajasta, jollon tärkeää oli vain aikuisuus. Tänään kengät ovat juhlaa varten.

Mummit ja kummit saapuvat paikalle. Kastemalja käytetään lämpimällä vedellä. Kaikki on valmista.

Kaste ei ole suoritus tai täydellinen juhla. Se ei ole vain perinnemekko tai kaunis kukka-asetelma.Kaste on lahja - armon osoitus. Se on kutsu Jumalan lapseksi. Se on otsaan ja rintaan piirretty ristinmerkki, jotka Jumala näkee aina. Kaste on kutsu kasvuun.

Tässä hetkessä ei ole tärkeää, onko lapsi hiljaa, osaako kummi pidellä häntä tai lausutaanko uskontunnustus ulkomuistista oikein. Jumala kutsuu lapseni nimeltä. "Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun." Kaste ei ole kiinni meistä, vaan Jumalasta. Hän kutsuu ja hän kantaa. Vielä silloinkin, kun kastemekko jää ahtaaksi, hän kantaa meitä kaikkia. Me kelpaamme hänelle juuri tällaisina.

Kun nimi on kirjoitettu elämän kirjaan, on hyvä aloittaa pienen ihmisen elämänmittainen matka.

"Herra varjelee kaikki sinun askeleesi, sinun lähtösi ja tulosi, nyt ja aina." (Ps 121:8)

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä