Haudanhoito

Sopimushaudan kukkahoitoon kuuluu kukkapesän kunnostaminen, kukat, lannoitus ja kastelu, kuihtuneiden kukkien nyppiminen,  istutusalueen kanttaus, rikkaruohojen kitkeminen, haudan pinnan haravointi sekä tarvittaessa pintahiekan lisääminen.

Sopimushaudan kasteluhoitoon kuuluu kastelu ja haudan pinnan siistiminen. Kastelun aiheuttamat kasvualustan, roskien yms. valumat siistitään vähintään kerran viikossa.

Perennahoito sisältää perennan, perennan hoidon, kastelun ja haudan pinnan haravoinnin. Mikäli hoito päättyy, seurakunta poistaa perennan haudalta.

Haudalla olevien rakennelmien kuntoon tulee kiinnittää myös huomiota. Kallistuneet hautakivet voivat olla vaaratekijä työntekijöille sekä kaikille muille hautausmaalla liikkuville. Seurakunta ei ota hautaa hoitaakseen ennen kuin vaarallisesti kallistunut kivi on oikaistu.

Hautojen hoitokausi on 1.5.-30.9. Toukokuun aikana sopimushautojen (kukkahoidot) kukkapesät kunnostetaan ja lannoitetaan. Kesäkukkien istutus aloitetaan kesäkuun 10. päivän tienoilla. Istutukset etenevät osastoittain ja ovat valmiita juhannukseen mennessä. Kasteluhoito aloitetaan 1.6. alkaen.

Kuvassa punaisia kukkia haudalla.
Hautakiven edessä punaisia kukkia.

KESÄHOITOHINNASTO 2024

Kukkahoito (nurmipintaiset haudat) sisältää kesäkukat, kastelun, kukkien nyppimisen ja haudan pinnan haravoinnin.

1 paikka /hauta                                               50,00 euroa

Seuraavat paikat/hauta                                 30,00 euroa

Kukkahoito (hiekkapintaiset haudat) sisältää kesäkukat, kastelun, kukkien ja rikkaruohojen nyppimisen, haudan pinnan haravoinnin sekä tarvittaessa hiekan lisäämisen haudalle.

1 paikka /hauta                                               70,00 euroa

Seuraavat paikat/hauta                                 30,00 euroa

Perennahoito sisältää perennan (esim. kuunlilja, jaloangervo), perennan hoidon, kastelun ja haudan haravoinnin. Perennan hinta laskutetaan vain ensimmäisenä vuonna. Mikäli hoito päättyy, seurakunta poistaa perennan.

1-2 paikkaa/hauta                                          45,00 euroa, lisäksi perenna 10 €/kpl

3 tai enemmän paikkoja/hauta                   65,00 euroa, lisäksi perenna 10 €/kpl

Kasteluhoito sisältää haudalla olevien kukkien kastelun sekä haudan pinnan haravoinnin.

1-2 paikkaa/hauta                                          40,00 euroa

3 tai enemmän paikkoja/hauta                   55,00 euroa

Nurmihaudoilla kaikkiin hoitomuotoihin sisältyy nurmikon leikkaus.

Peruskunnostus hinnoitellaan haudan leveyden mukaan.

1-2 metriä                                                     120,00 euroa

jokainen seuraava metri                               40,00 euroa