Muistolehto ja sirottelualue

Iitintie 829, 47520 Iitti

Iitin muistolehto valmistui vuonna 1999 Risto Lehdon suunnittelemana ja se vihittiin käyttöön 9.7.2000. Sirottelualue käyttöönotettiin vuonna 2022.

Alueella on Marja-Liisa Kaitilan suunnittelema, punagraniitista valmistettu veistos Ikuisuuden portti. Se symboloi Jeesuksen haudan kiveä ja luolan suuta, jolta kivi oli vieritetty pois.

Muistolehto on anonyymi hauta-alue, jossa ei ole omaa nimettyä ja näkyvää hautapaikkaa. Hautaaminen muistolehtoon samoin kuin tuhkien sirottelu tehdään seurakunnan toimesta, omaiset eivät ole mukana tilaisuudessa.

Omaisten pyynnöstä vainajan nimi voidaan kaivertaa yhteiseen muistokiveen. Vanhaan kolmen muistokiven ryhmään ei enää kiinnitetä uusia messinkilaattoja.

Pyydämme huomioimaan seuraavat seikat

• muistolehtoon voi tuoda vain leikkokukkia niille osoitetulle paikalle. Ruukkukukkia ja kanervia ei voi tuoda.
  • samoin voi tuoda yksittäisiä kynttilöitä, lyhtyjä sen sijaan ei sallita.
  • myöskään minkäänlaisia muistoesineitä ei alueelle voi tuoda (esim. posliinienkelit, valokuvat ja nallet).

Toivomme, että omaiset osallistuvat alueen siistinä pitämiseen ja vievät kuihtuneet kukat ja palaneet kynttilät pois. Toisinaan myös siunaustilaisuuden kukkalaitteet tuodaan muistolehtoon odottamaan uurnan kätkemistä. Toivomme, että omaiset vievät kukat roskiin niiden kuihduttua.

Seurakunnalla on oikeus siistiä alue ja poistaa sinne kuulumattomat esineet.