Avioliiton esteiden tutkinta

Avioliiton esteiden tutkintaa pyydetään viimeistään 2 viikkoa ennen ja aikaisintaan neljä kuukautta ennen vihkimistä.

Avioliiton esteiden tutkinta Avioliiton esteiden tutkintapyyntö sähköisesti

Kuulutukset

Esteiden tutkintapyynnön yhteydessä kihlapari saa valita sunnuntain ennen vihkimistä, jona heidän nimensä luetaan messussa Iitin kirkossa. Seurakunta rukoilee heidän ja solmittavan avioliiton puolesta.

Kihlaparin nimet julkaistaan heidän halutessa seuraavan viikon torstain Iitin seudussa ja sunnuntain Etelä-Suomen Sanomissa. Nimet voidaan myös julkaista Iitin seurakunnan nettisivuilla. Tämä ei ole välttämätöntä - pari voi itse päättää, haluaako nimensä kirkkoon luettavaksi, lehteen ilmoitettavaksi ja nettisivuille.

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus