Hääjärjestelyt alkavat vihkivarauksesta

Hääjärjestelyissä kannattaa lähteä liikkeelle ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon (p. 040 848 4323, avoinna ma, ti, to 9-12 ja ke 10-12). Sieltä voi varata vihkipapin sekä kirkon. Vihkiminen voidaan suorittaa myös juhlapaikalla, kotona tai ulkona.

Pappi haluaa tavata vihkiparin ennen vihkimistä. Toimituskeskustelun tarkoituksena on tutustua, puhua avioliiton merkityksestä ja parin yhteisestä elämästä sekä sopia toimitukseen liittyvistä käytännön asioista. Yhdessä voidaan sopia myös vihkiharjoituksesta, johon voivat vihkiparin lisäksi osallistua mahdolliset avustajat, kuten kaaso, bestman, morsiusneidot sekä sulhaspojat.

Avioliiton esteiden tutkinta tulee suorittaa hyvissä ajoin ennen vihkimistä. Asia hoituu sähköisessä palvelussa Sähköinen avioliiton esteiden tutkinta

Iitin kirkko on maksutta käytössä oman seurakunnan jäsenten vihkimisissä. Vuonna 2024 tämä koskee myös muiden seurakuntien jäseniä.

Vihkiraamattu sisältää Jumalan lupauksia

Seurakunta lahjoittaa vihkiparille Raamatun. Vihkiraamattu tulee morsiamen kotiseurakunnasta. Se antaa hyviä ohjeita yhteiseen elämään, mutta sisältää myös paljon Jumalan lupauksia.

Iitin kirkko on kaunis

Iitin kirkkoon ei ole vaikea saada vihkiaikaa. Jotkut parit varaavat vihkikirkon jo reilua vuotta aikaisemmin, mutta myöhemminkin ehtii. Suosituimpia vihkipäiviä ovat lauantait heinäkuun alusta elokuun puoleen väliin asti.

Tahtomista ja tunteita

Kirkollisessa vihkimisessä ei vannota ikuista rakkautta, kipinää ja sähköä. Sen sijaan kysytään, tahdotko rakastaa.

Avioliitto on ajateltu elämän mittaiseksi matkaksi, jonka aikana molemmilla puolisoilla on lupa kasvaa ja muuttua. Niinä päivinä, jolloin rakastaminen on vaikeaa, alkaa tahtominen. Omia tunteitaan ei voi hallita tai muuttaa, mutta kunnioittava käytös ja hyvä keskusteluyhteys luovat avioliitolle tasapainoisen arjen.

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Perheneuvonnassa on mahdollista keskustella koulutettujen ammattilaisen kanssa parisuhteesi tai perheesi vaikeuksista tai oman elämäsi solmukohdista. Voit tulla yksin, parina tai perheenä. Palvelu on maksuton.

Kirkon perheneuvonta auttaa maksutta

Avioliiton siunaaminen

Tilanteessa, jossa toinen vihkikumppaneista ei kuulu kirkkoon, voidaan toimittaa avioliiton siunaaminen. Se on kirkollinen toimitus, jossa rukoillaan siunausta jo solmitulle avioliitolle. Kaavaltaan se muistuttaa avioliittoon vihkimistä, mutta ei sisällä varsinaista vihkimistä eikä sormuslupauksia. Siinä kysytään tahdotko rakastaa puolisoa, jonka kanssa olet avioitunut.

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen