Jumalanpalvelus ja uskonelämä

Vanhastaan on opetettu, että uskonelämä rakentuu neljän peruspilarin varaan: raamatun lukemisen, ehtoollisen viettämisen, rukouksen ja seurakuntayhteyden.

Jumalanpalvelus on seurakunnan yhteinen juhla

Jumalanpalveluksessa muistetaan rukoillen ja kynttilät sytyttäen viikon aikana hautaan siunattuja, kastettuja ja avioliittoon aikovia. Seurakuntalaisten rukousaiheet ja esirukouspyynnöt tuodaan yhteiseen rukoukseen. Jätä meille oma esirukouspyyntösi.

Jumalanpalvelukset pidetään pääsääntöisesti kirkossa, mutta myös Kausalan seurakuntakeskuksessa. Erityisesti niissä tilanteissa, kun useita pyhiä on peräkkäin.

Jumalanpalvelukseen saa tulla sellaisena kuin on, kaikkine ajatuksineen ja pyyntöineen. Tervetuloa!

The Chosen -elokuvaillat 2024

The Chosen on maailmanlaajuiseen suosioon noussut, uudenlainen Uuden testamentin evankeliumeihin perustuva Jeesus -sarja. Kevään illoissa katsotaan aina yksi jakso sarjan ensimmäisestä tuotantokaudesta ja keskustellaan jakson herättämistä ajatuksista.

The Chosen -elokuvaillat joka maanantai 22.1. alkaen. Paikkana Aikalisä klo 17.

Sarjan kaikki ilmestyneet tuotantokaudet ovat katsottavissa Angel Studios:n sivuillaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Rukouspiiri

Kaikille avoin rukouspiiri kookoontuu Aikalisässä keskiviikkoisin klo 12.30. Rukoilemme ajankohtaisten asioiden ja juuri sinulle tärkeiden aiheiden puolesta. Mukana voi olla myös hiljaisessa rukouksessa. Tervetuloa kaikenikäiset!

Kahvituvan hartauden ja markkinahartaudet

Hartaudet pidetään Kahvituvalla aina perjantaisin klo 14 ja markkinatiistaina eli joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina klo 10. Tervetuloa hetkeksi hiljentymään Jumalan sanan äärelle.

Kinkerit

Kinkerit, lukukinkerit tai kylälukuset ovat edelleen käytössä Iitin seurakunnassa. Aikoinaan kinkereillä tentattiin osallistujien lukutaitoa sekä Raamatun että katekismuksen tuntemusta. Vanhan kansan muistissa saattaa vieläkin kummitella tapauksia joissa läksynsä huonosti osaava laitettiin pöydän alle miettimään. Nykyään kinkerit ovat pikemminkin kyläyhteisöjen kokoontumisia ja sosiaalisia tilaisuuksia. Toki kinkereillä lauletaan virsiä, luetaan Raamattua ja käsitellään jotakin kristinoppiin liittyvää aihetta.

Kinkerikausi pyörähtää taas käyntiin. Haluatko järjestää kinkerit kylälläsi vuoden 2024 aikana? Ota yhteyttä Ville Hiltuseen (puh. 0503871642) ja sovitaan tarkemmin.

Kirkkoherra
mikko.pelkonen(at)evl.fi