Kesäkuussa pääsee jälleen kirkkoon

Kirkkotilaisuuksissa otetaan käyttöön kirkon osastointi

Päijät-Hämeen kokoontumisrajoitukset väljenevät kesäkuun alussa kymmeneen henkilöön ja myös Iitin kirkon tilaisuuksissa otetaan käyttöön ns. osastointi. Ristin muotoinen kirkko jaetaan neljään eri osastoon, ja jokaiseen osastoon voi kirkollisissa tilaisuuksissa kokoontua kymmenen henkilöä. Näin jumalanpalveluksiin ja kirkossa pidettäviin toimituksiin mahtuu yhteensä 40 osallistujaa.

Jokaisessa kirkon siivessä on oma sisäänkäyntinsä, jonka kautta kirkkosiipeen tulleet ihmiset myös poistuvat. Eri osastojen välillä ei kirkossa saa nyt kulkea, ja oma paikka on valittava etäältä toisista osallistujista, turvavälein. Kirkossa pyydetään käyttämään käsidesiä ja hengityssuojaimia. Ja koska kirkossa on vain yksi WC, pyydetään seurakuntalaisia välttämään sen käyttöä. Mahdollisten altistumisten selvittämiseksi kirkkoon tulevia pyydetään antamaan kirkon ovella oma nimi ja puhelinnumero. Nimilistoja säilytetään kolme viikkoa, jonka jälkeen ne hävitetään.

Näin toimimalla kesäkuun alussa Iitin kirkon jumalanpalvelukset muuttuvat siis jälleen julkisiksi tilaisuuksiksi, joihin voi tulla ilman etukäteisilmoittautumista. Alkuun jumalanpalvelukset toteutetaan sanajumalanpalveluksina. Kesäkuun lopulla toteutetaan myös messu, jossa on ns. jälkiehtoollinen. Jumalanpalvelukset näytetään edelleen myös suoratoistona seurakunnan facebook-sivulla.

Kirkon osastointiin, nimilistojen keräämiseen sekä henkilömäärien tarkkailuun tarvitaan seurakunnassa lisäapua. Seurakuntalaiset voivat ilmoittautua kirkkoherranvirastoon tai seurakunnan papeille, jos he haluavat auttaa näissä jumalanpalvelusten poikkeusjärjestelyissä. Myös esim. hääseurueita pyydetään varautumaan yhteistoimintaan osastoinnin toteuttamisessa. Ohjeita tähän antavat tilaisuuden toteuttava pappi ja suntio.

Kokoontumisrajoitukset ja toimintaohjeet ovat voimassa tällä kertaa 15.6. saakka.

Seurakunnasta halutaan viestittää, että kirkkoon on nyt jälleen turvallista kokoontua, kun toimimme yhdessä sovitusti. Tervetuloa siis jälleen kirkkoon, kesäkuun alusta lukien!

2021-05-26 11:35:32.0