Joulukirkkoon etänä

Tänä vuonna koronarajoitukset estävät kokoontumiset kirkkoihin

Alueelliset kokoontumisrajoitukset jatkuvat Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän alueella ainakin tammikuun neljänteen päivään saakka. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että joulu olisi peruttu, vaan tänä vuonna juhlimme Kristuksen syntymäjuhlaa pienissä porukoissa ja etänä, vaikkapa seurakunnan nettisivujen ja facebook-sivujen avulla. (Osoitteet www.iitinseurakunta.fi ja www.facebook.com/iitinseurakunta.)

Nyt seurakunnan facebook-sivulla julkaistaan adventtikalenteria jokaisena päivänä, jouluun saakka. Ja jouluaattona julkaistaan klo 12 videoitu jouluhartaus kaikkien käyttöön. Kristillisiin perinteisiin kodissa on kuulunut jouluaattona kynttilöiden sytyttämisen jälkeen jouluevankeliumin lukeminen ja joululaulujen laulaminen, ennen pukin tuloa tai lahjojen antamista. Seurakunnan aattohartaudessa ja jouluaamun jumalanpalveluksessa jouluevankeliumin lukee seurakuntapastori Henna Huppunen, joka siirtyy pian Kouvolan kappalaisen virkaan.

Myös muut joulun ajan jumalanpalvelukset striimataan seurakunnan facebook-sivulle reaaliaikaisesti. Ajankohdat löytyvät kirkollisten ilmoitusten yhteydestä. Jumalanpalvelustallenteet voi katsoa myös myöhemmin.

Kauneimmat joululaulut toteutetaan tänä vuonna tallenteena, kanttori Janne Peltokorven suunnittelemana videokonserttina, joka julkaistaan sunnuntaina 20.12. seurakunnan facebook-sivulla. Seurakunnassa jaetaan joulun alla Kauneimmat joululaulut -vihkoja kaikille halukkaille, niin että videon äärellä voi myös itse osallistua joululaulujen laulamiseen. Vihkosissa on ohjeet, joiden avulla voi osallistua Kauneimmat joululaulut -hyväntekeväisyyskeräykseen. Ja vihkoja voi hyödyntää vaikkapa kodin jouluhartaudessa.

Joululauluvihkoja voi hakea ilmaiseksi nyt joulun alla Iitin kirjastosta, kukkakaupoista, ruokakaupoista ja kirkkoherranvirastosta.

Kappalainen Ville Hiltunen toteuttaa jouluviikolla 21.-23.12. lyhyen miniluentosarjan "Luukkaan matkassa kohti joulua".  Vaikka tämäkin kokonaisuus toteutetaan etänä, tarkoitus on, että katsojat voivat olla yhteydessä luennoitsijaan ja lähettää hänelle kysymyksiä ja kommentteja.

Mikäli joulun aika aiheuttaa ahdistusta tai koet tarvetta keskustella jonkun kanssa, voi seurakunnan työntekijöihin olla yhteydessä puhelimitse, sähköpostilla tai sosialisen media kautta. Kirkko on auki hiljentymistä varten su 20.12. klo 11-13 ja Kausalan seurakuntasali la 26.12. klo 11-12. Molemmissa tilanteissa on myös pappi paikalla ja tavattavissa.

Tervetuloa mukaan joulun ajan tilaisuuksiin, tänä vuonna näin etänä!

Mikko Pelkonen, kirkkoherra

2020-12-15 17:00:00.0