Korona muuttaa tämän syksyn isoja seurakuntatilaisuuksia

Pyhäinpäivän iltakirkkoon, kauneimpiin joululauluihin ja jouluaaton hartauksiin tulee muutoksia

Myös Iitin seurakunnassa korona estää suurten tilaisuuksien toteuttamisen sisätiloissa nyt kuluvan syksyn aikana. Seurakuntatiloihin on määritelty enimmäishenkilömäärät, joita noudattamalla tilaisuudet voidaan toteuttaa turvavälejä noudattaen. Esim. Iitin kirkkoon voidaan ottaa kerralla vain 120 henkeä. Tämän vuoksi Pyhäinpäivän iltakirkkoon, Kauneimpien joululauluihin sekä Jouluaaton hartauksiin tulee muutoksia.

Ensi lauantaina vietettävänä pyhäinpäivänä sytytetään iltakirkossa muistokynttilät kaikille viime pyhäinpäivän jälkeen hautaan siunatuille seurakunnan jäsenille. Nyt tänä pyhäinpäivänä iltakirkko on jaettu kahteen osaan. Kello 17 alkavassa tilaisuudessa sytytetään kynttilä jokaisen ennen 1.5.2020 poisnukkuneen seurakuntalaisen muistolle. Ja kello 19 alkavassa tilaisuudessa sytytetään kynttilä jokaiselle 1.5.2020 jälkeen poisnukkuneen seurakuntalaisen muistolle. Näitä tilaisuuksia voi seurata myös striimattuna seurakunnan facebook -sivulla ja ne toimittaa seurakuntapastori Henna Huppunen ja kanttori Janne Peltokorpi avustajineen.

Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus pidetään Iitin kirkossa perinteiseen tapaan, mutta Vuolenkoskella toteutetaan ulkoilmahartaus ja seppeleenlasku hautausmaalla. Tämän jälkeen on tarjolla kahvit Vuolenkosken seuratalolla.

Kauneimpiin joululauluihin on valmisteilla oma suunnitelmansa. Tavoitteena on järjestää Perheniemessä ja Vuolenkoskella omat tilaisuutensa. Sekä kirkossa kaksi tilaisuutta, joihin tulee hankkia etukäteen ilmainen pääsylippu. Kaikille avoin Kauneimmat joululaulut -tilaisuus järjestetään Kausalan torilla neljäntenä adventtisunnuntaina, eli 20.12. klo 16. Tilaisuudessa on myös glögitarjoilu.

Joulun tilaisuuksista tiedotamme myöhemmin.

Toivomme seurakuntalaisilta ymmärrystä poikkeuksellisia järjestelyjä kohtaan. Yhdessä tästä selvitään, ja saadaan jakaa sekä menetyksen surua että juhlamieltä!

Mikko Pelkonen, kirkkoherra

2020-10-27 14:46:09.0