Kirkkoneuvosto esittää Vuolenkosken seurakuntakodin myynnin siirtämistä

Veroprosentti esitetään pidettävän ennallaan

Seurakunnassa on suunniteltu Vuolenkosken seurakuntakodin myyntiä osana talous- ja kiinteistösuunnitelmaa seurakuntakodin vähäisen käytön vuoksi. Seurakuntakodin säilyttämisen puolesta on Vuolenkoskella kerätty 60 henkilön nimilista. Aiheesta on järjestetty Vuolenkoskella kaksi neuvottelutilaisuutta, joiden pohjalta tilan käyttöä pyritään lisäämään. Tämän vuoksi kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että tälle vuodelle suunniteltu Vuolenkosken seurakuntakodin myyminen siirretään vuodelle 2024. Näin vuolenkoskelaisille halutaan antaa mahdollisuus näyttää, miten tärkeä seurakuntakoti kylälle on ja miten suunniteltu toiminnan lisääminen saadaan toteutettua.

Ensi vuoden tuloveroksi kirkkoneuvosto esittää edelleen 1,65 prosenttia, mikä on ollut sama jo vuodesta 2002 lukien. Neuvosto keskusteli tuloveroprosentin alentamispainelaskelmasta, mikä saattaa toteutua nyt SOTE-uudistuksen myötä. Kirkkoneuvosto päätti kuitenkin esittää veroprosentin pitämistä ennallaan, kuitenkin niin, että mahdollisesta seurakunnalle tulevasta hyödystä puolet käytettäisiin seuraavan vuoden talousarviossa diakoniatyön avustuksiin. Yhteiskunnassa yleisesti arvellaan, että avuntarve lisääntyy ensi talvena elintarvikkeiden ja energian hintojen nousun myötä.

Kokouksessaan kirkkoneuvosto merkitsi tiedoksi myös kiinteistökierroksen ja hautausmaan katselmuksen muistion, syksyn jumalanpalvelussuunnitelman sekä henkilökunnan koulutussuunnitelman. Kiinteistöjä koskeva muistio viedään vielä tiedoksi kirkkovaltuustoon. (MP)

2022-09-15 13:01:43.0