Pitkäperjantaina erityisvieraita Iitin kirkossa

Piispa Seppo Häkkinen saarnaa ja musiikkikurssin opettajat esiintyvät

Pitkäperjantaita (15.4.) vietetään Iitin kirkossa tänä vuonna erityisellä tavalla. Klo 10 pidettävään sanajumalanpalvelukseen saapuu saarnavieraaksi Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen ja klo 15, Jeesuksen kuolinhetken ajankohtana, kirkossa esitetään Joseph Haydnin teos Jeesuksen seitsemän sanaa ristillä.

Kirkkovuodessa suuren paaston aika ja hiljainen viikko tiivistyvät pitkäperjantain sanomaan: Jeesuksen kärsimys ja kuolema Golgatalla kuvaa Jumalan samaistumista ihmisten kärsimyksiin ja julistaa syntien anteeksiantamuksen sanomaa. Kuolemallaan Kristus voitti myös kuoleman vallan ja tapana onkin mietiskellä piinaviikon tapahtumia ennen pääsiäisen suurta juhlaa. Nyt tähän tarjoutuu oivallinen tilaisuus aamulla piispan saarnan ja iltapäivällä taidemusiikin kautta.

Sanajumalanpalveluksen toteuttavat piispa Häkkisen ohella kirkkoneuvoston puheenjohtaja Veikko Ikonen, kirkkoneuvoston jäsen Eila Metsäpelto, kanttori Enni Maaninka sekä kirkkoherra Mikko Pelkonen.

Haydnin pitkäperjantaihin liittyvän teoksen toteuttavat Iitin musiikkikurssin opettajien jousikvartetti: Arja Yurtseven 1. viulu, Markus Tyrväinen 2. viulu, Harri Sippel alttoviulu sekä Tuija Rantamäki sello. Teoksessa käydään läpi Jeesuksen seitsemän sanaa ristillä. Lukija lukee nämä yksi kerrallaan ja jousikvartetti soittaa sonaatiksi nimetyn osan kyseiseen tekstiin liittyen.

Haydn itse kertoo teoksensa synnystä näin: ”Cadizin tuomiokirkossa oli joka vuosi tapana esittää oratorio seuraavin järjestelyin: kirkko verhottiin mustaan ja yksi ainoa lamppu keskellä kirkkoa valaisi pyhää pimeyttä. Alkusoiton jälkeen piispa nousi saarnastuoliin ja lausui yhden Kristuksen viimeisistä lauseista sekä siihen liittyvän raamatuntekstin. Lopetettuaan hän laskeutui saarnastuolista ja tauon täytti musiikki. Tämä toistui seitsemän kertaa ja jokaista ”sanaa” seurasi orkesteriosuus. Tällaiseen esitykseen piti minulta tilatun musiikin sopia. Seitsemän hitaan osan säveltäminen ei ollut helppo tehtävä, varsinkin kun jokaisen tuli kestää kymmenisen minuuttia, kuitenkaan väsyttämättä kuulijoita”.

Haydnin teos saattelee tämänkin ajan kuulijan mietiskelemään Kristuksen viimeisten sanojen ja kärsimyksen merkitystä. Pitkäperjantain kirkkotilaisuuksiin on vapaa pääsy. (MP)

2022-03-14 09:33:07.0