Hiljaisella viikolla kirkkoon

Hartauspolku johdattaa pääsiäisen tapahtumiin

Kokoontumisrajoitukset ovat estäneet seurakuntaa kokoontumasta kirkkoon kuluneen vuoden ja erityisesti viimeisten kuukausien aikana. Piinaviikolla kirkossa on mahdollisuus käydä hiljentymässä pääsiäisajan tapahtumien äärellä. Kirkkoon rakennetaan hartauspolku, jonka jokainen halukas voi kiertää koronaturvallisesti yksin tai perhekunnittain.

Hartauspolku johdattaa kulkijansa kirkon läpi maakansan ovelta veskansan puolelle. Polun varrella on seitsemän asemaa, joiden äärellä kulkija voi hiljentyä Jeesuksen viimeisen aterian, Getsemanen tapahtumien, tuomitsemisen, ristiinnaulitsemisen, ylösnousemuksen ja Ylösnousseen ilmestysten äärelle. Viimeisellä rastilla on mahdollista jättää esirukouspyyntöjä seurakunnan yhteistä rukouselämää varten. Iitin kirkon kaksi alttaritaulua muodostavat hartauspolun ytimen. Niissä pelastushistorian keskeiset tapahtumat on kuvattu hienolla, ajatuksia ja erilaisia tunteita herättävällä tavalla.

Hartauspolulle voi osallistua hiljaisella viikolla maanantaista keskiviikkoon klo 18-19. Sisäänkäynti tapahtuu maakansan oven kautta. Paikalla on kaksi seurakunnan työntekijää ohjaamassa hartauspolun kulkijoita. Mukaan kannattaa ottaa oma kasvomaski ja kynä.

Muuten pääsiäisajan jumalanpalvelukset toteutetaan striimaten. Jälkiehtoolliselle voi osallistua kiirastorstain messun jälkeen Koskenniskan rukoushuoneella ja Kausalan seurakuntakeskuksella. (MP)

2021-03-24 10:36:00.0