Koronarajoitusten asteittainen purkaminen Iitin seurakunnassa

Jumalanpalvelukset avataan seurakunnalle kesäkuun alussa, monet leirit siirtyvät

Myös Iitin seurakunnassa siirrytään koronaepidemian hillinnän seuraavaan vaiheeseen. Kesäkuun alusta lukien normaaleihin jumalanpalveluksiin ja kirkollisiin toimituksiin voidaan jälleen kokoontua, kun kokoontumisrajoitusten ylärajaksi tulee 50 henkilöä. Tätä isommat häätilaisuudet eivät siis vielä kesällä onnistu ja konfirmaatiot on päätetty siirtää syksyyn. Edelleen yli 70-vuotiaiden ja riskiryhmiin kuuluvien toivotaan huolehtivan omasta eristyksestään jääden vielä kotiin.

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset

Kesän aikana jumalanpalvelukset toteutetaan kirkossa normaalisti, mutta ehtoollinen niissä on nyt vain noin joka toinen sunnuntai. Kirkkoon tulevien toivotaan pitävän kiinni turvaetäisyyksistä ja huolehtivan hygieniasta mm. kirkossa olevan käsidesin avulla. Iitin kirkko on tilana iso, joten jumalanpalvelusosallistujat mahtuvat istumaan kirkossa väljästi. Koska seurakunnan hautausmaakappelit ovat tilana pienempiä, hautajaisten järjestäjiä pyydetään edelleen muistamaan, ettei hautajaisiin voida nyt kokoontua isolla joukolla. Kasteet voi järjestää seurakunnan tiloissa, jolloin turvaetäisyyksiä on helpompi pitää kuin kodeissa. Jumalanpalvelusten välittämistä verkkoon (video- tai audiostriimaus) jatketaan noin kerran kuussa.

Leiritoiminta

Piispojen ohjeiden mukaan leiritoiminnassa ei suositella pidettävän yön yli kestäviä leirejä ennen juhannusta. Muu toiminta on mahdollista. Näin ollen Kausalassa lasten kesäkerhotoiminta käynnistyy seurakuntakeskuksella ja sen pihapiirissä kesäkuun alussa normaaliin tapaan. Vanhemmille esitetään toive, etteivät he kokoontuisi yhteen tai kerhoalueelle tuodessaan lapsia kesäkerhoihin. Varhaisnuorten eli koululaisten leirit siirtyvät loppukesään, ja ne pidetään 28.7.-4.8. päiväleireinä. Päivärippikoulu ja kolmosrippikoulu toteutetaan sovitulla tavalla, sen sijaan ykkösrippikoulun ja kakkosrippikoulun ajankohta vaihtuu myöhempään. Mikäli rajoitustoimet kesän aikana palaisivat, rippikoulujen toteutusta mietitään uudelleen. Siksi syksylle on varattu kullekin ryhmälle myös mahdollinen varaviikonloppu opetuksen järjestämistä varten. Konfirmaatiot toteutetaan vasta syksyllä. Toiveena on, että silloin niihin voisi osallistua yli 50 ihmistä.

Hoitolaitosten hartaudet tauolla

Koska vierailuja ikäihmisten luona tulee välttää, myös hoitolaitosten hartaudet ovat edelleen tauolla. Papin voi kuitenkin aina kutsua kuolevan vanhuksen luo, ja myös esim. sairaan ehtoolliset pyritään toteuttamaan turvallisesti. Seurakunnan työntekijät soittavat puhelimella ikääntyville seurakuntalaisille, erityisesti kun he täyttävät tasavuosia. Ja toivottavaa olisi, että myös muut seurakuntalaiset pitäisivät puhelimitse yhteyttä heihin, jotka vielä joutuvat elämään eristyksissä.

Muut seurakuntatilaisuudet

Koska iso osa seurakunnan toimintaan osallistuvista kuuluu riskiryhmään, seurakunnan kokoavaa toimintaa käynnistetään uudelleen hitaasti ja portaittain. Esim. juhannusjuhla on peruttu, mutta Iitin ladun kanssa toteutettava laavuhartaus Pukkikankaalla järjestetään. Ulkotilassa on mahdollista kokoontua väljästi, ja osallistujien toivotaan muistavan turvavälit. Ja rovasti Jari Normanin raamattuluennot siirretään kahvituvalta seurakuntakeskukseen. Pääministerimme mukaan olemme siirtymässä uuteen normaaliin koronavirusepidemian myötä. Tämä on totta myös seurakunnassa. Kun ennen läheisyys merkitsi välittämistä, jatkossa asia on toisin päin. Jos välitämme, pidämme etäisyyttä, ettemme levitä mahdollista virusta lähimmäisiimme.

Mikko Pelkonen, kirkkoherra

2020-05-07 16:27:35.0