Yhteisvastuukeräys käynnistyy

yv_sydan_logo_rgb_THUMB.jpg

Yhteisvastuu-keräys käynnistyy

Kynttilänpäivänä 4.2. käynnistyy kirkon Yhteisvastuu-keräys. Tämänvuotisella keräyksellä torjutaan nälkää ja köyhyyttä Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

Ulkomaisilla katastrofialueilla ravinnon puute johtuu muun muassa ilmastonmuutoksen aiheuttamien luonnon ääri-ilmiöiden kuten kuivuuden, myrskyjen ja tulvien lisääntymisestä sekä sodista ja konflikteista, jotka pakottavat ihmiset jättämään omat asuinalueensa, työnsä ja viljelyksensä. Keräysvaroista 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon, siis ulkomailla tehtävään avustustyöhön.

Loput 40 prosenttia keräysvaroista käytetään taloudellisesti vaikeassa tilanteessa elävien ihmisten auttamiseen Suomessa Kirkon diakoniarahaston ja seurakuntien kautta. Suomessa ravinnon puutteen ja heikkolaatuisuuden taustalla on usein pitkittynyt köyhyys, jossa pienillä tuloilla sinnittelevät ihmiset joutuvat pakon edessä tekemään valintoja esimerkiksi kalliiden asumiskulujen, terveydenhuollon maksujen ja ruoan välillä.

Kaikkia kutsutaan mukaan hyvän tekemiseen

Myös Iitin seurakunnassa yhteisvastuukeräys aloitetaan sunnuntaina 4.2.2018. Tuolloin pidetään Messu Kausalan seurakuntakeskuksella, jonka jälkeen juodaan kirkkokahvit ja saadaan kuulla lisätietoa tämän vuoden keräyksen toteuttamisesta ja teemasta. Kaikki uudet kerääjät ja ideat toivotetaan tervetulleeksi kynttilänpäivän tilaisuuteen, missä voi ilmaista osallistumishalukkuutensa seurakunnan diakoniatyöntekijöille tai papeille.

Lapsiperheitä kutsutaan mukaan lauantaina 10.2. klo 10-13 Perheiden Yhteisvastuu-tapahtumaan, myös Kausalan seurakuntakeskukselle. Päivän ohjelmassa on ruokailua, toimintaa, askartelupisteitä, ja kaikki päivän tuotto käytetään yhteisvastuukeräykseen, köyhien auttamiseen.

Tämän vuoden yhteisvastuulounas nautitaan piispantarkastuksen yhteydessä helmikuun 25. päivänä, sillä tämän vuoden keräyksen esimiehenä toimii Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen. Tuolloin piispa on mukana toimittamassa messua Iitin kirkossa klo 10 alkaen, sekä yhteisvastuulounaalla Kausalassa messun jälkeen. Yhteisvastuukeräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti.

2018-01-17 10:51:15.0