Kirkkoherramme Mikon virkaan asettaminen 13.8.2017

040_L.jpg

Iitin kirkossa sunnuntaina 13.8. juhlamessussa Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen toimitti kirkkoherra Mikko Pelkosen virkaan asettamisen. Avustajina toimivat lääninrovasti Keijo Gärdström, rovasti Hannu Pelkonen, emerituskirkkoherra Jyrki Nordlund, kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Taina Mikkola ja notaarina Karoliina Nikula. Avustajina toimivat erilaisissa tehtävissä Saara Huppunen, Maria Luoma-aho, Tiina Lampinen ja partiolaisia Pauli Similän johdolla. He kaikki saapuivat ristikulkueessa kirkkoon.

Kirkkoherra Mikko Pelkonen saarnasi ja piispa  Seppo Häkkinen toimi liturgina messussa. Avustavana pappina toimi Henna Huppunen. Pyhän aiheena oli uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa.

Piispa korosti puheessaan kahta asiaa. "Ensinnä johtajan on muuttuvan toimintaympäristön ja olosuhteiden keskellä huolehdittava kirkon perustehtävän toteutumisesta seurakunnassa. Toiseksi hyvä johtaja lähtee liikkeelle Ihmisistä. Seurakunta on ihmisiä varten, jotta he kohtaisivat Jumalan, välittäisivät toisistaan ja huolehtisivat luomakunnasta. Sinut on kutsuttu kaikkien iittiläisten kirkkoherraksi. Ole siis aktiivinen yhteyksien rakentaja."

Lopuksi piispa antoi puheessaan rohkaisuksi ja muistolauseeksi sunnuntain antifonin tekstin "Herra, anna minulle ymmärrystä, tee sanasi mukaan!" (Ps. 119: 169).

Mikon saarna löytyy tästä

Messu oli juhlava ja arvokas. Kirkkoon oli saapunut 168 kuulijaa. Kirkon menojen jälkeen seurakuntakeskuksella vietettiin lähetyslounasta ja juhlaa, johon kaikki olivat lämpimästi tervetulleita.

Mon Aug 14 10:57:00 EEST 2017