Robin Hood - tekee hyvää tehdä hyvää yhdessä

Tutustu hyväntekeväisyyskampanjaan!

Vuonna 2010 Annamari Jukko toteutti valtakunnallisen Läskillä lukutaitoa -kampanjan, jonka aikana suomalaiset pudottivat painoaan 48 000 kiloa. Lupauksensa mukaan Jukko maksoi pudotetuista kiloista 1,4 miljoonaa euroa opettajankoulutukseen Nepaliin. Yhteistyökumppaneita olivat tuolloin Ulkoministeriö ja THL.

Tänä keväänä Annamari Jukko toteuttaa samalla formaatilla Robin Hood -kampanjan, ja myös Iitin seurakunnassa on mahdollista osallistua kampanjaan. Jukko ostaa päijäthämäläisten ylimääräiset kilot 20€/kg Ugandassa tapahtuvan paikallisten nuorten sekä pakolaisnuorten ammattikoulutuksen hyväksi. Lupauksensa mukaan hän lunastaa kiloja enintään 3 miljoonalla eurolla. Lunastus tapahtuu vuoden 2023 aikana. Varat ohjaan Ugandaan Kirkon Ulkomaanavun kautta.

Kilojen myyntiin saavat osallistua vain täysi-ikäiset henkilöt. Ihannepainon alarajan alittavia kiloja ei osteta. Kilojen myynti tapahtuu seuraavasti: Kilojen myyjä menee seurakunnan kahvituvalle 6 3.2023 klo 12.30-15.00 tai 13.3.2023 klo 17.00 - 19.00 punnittavaksi. Seurakunta kirjaa myyjän nimen, syntymävuoden, alkupainon sekä ihannepainon alarajan. Tarjolla on myös kahvia ja teetä. Kesäkuussa 5.6.2023 tai 12.6.2023 myyjä palaa punnituspaikalle, jolloin hänet punnitaan uudelleen ja seurakunta kirjaa loppupainon ja ostettavien kilojen määrän. Lopuksi seurakunta ilmoittaa kaikkien punnituksessa käyneiden henkilöiden pudotettujen kilojen kokonaismäärän KUA:lle.

Maassamme etsitään kuumeisesti tapaa selvitä kasvavista sote-kustannuksista. Suomessa 10% terveydenhuollon kuluista johtuu ylipainon aiheuttamista sairauksista. Robin Hood -kampanja tarjoaa ihmisille mahdollisuuden päästä eroon sekä yksinäisyydestä että liikakiloista. Diakoniatoimiston punnituspaikalla voi kysellä, löytyisikö punnitukseen tulleista lenkkiseuraa.  Ei ole merkitystä, onko lenkille lähtijällä painoa pudotettavana vai ei – mukaan voi tulla tsemppaamaan toisia.

Seurakunnassa toivotaan, että hankkeen kautta nekin ihmiset, joiden talous on tiukoilla, voisivat osallistua hyvän tekemiseen. Ja samalla muistutetaan, että jokainen ihminen on Jumalan luoma, rakastama ja täydellisesti hyväksymä, eikä seurakunnassa arvostella ihmisiä titteleiden, koulutuksen, varallisuuden, elopainon tm. perusteella.

2023-03-01 09:48:11.0