Iitin seurakunta palkittiin ympäristötyöstä

Seurakunta on perustanut viisi luonnonsuojelualuetta

Ympäristöpalkinnon luovutus Karjettanmäen metsässä

Pohjois-Kymen luonto ry:n puheenjohtaja Jukka Airola luovutti ympäristöpalkinnon talouspäällikkö Iiris Mäenpäälle Karjettanmäen luonnonsuojelualueella.

Pohjois-Kymen luonto ry on myöntänyt Iitin seurakunnalle Iitin ympäristöpalkinnon. Palkinto on kiitos teoista luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi ja kannustukseksi jatkaa niitä.

Iitin seurakunta on perustanut 5 luonnonsuojelualuetta. Verkkovuoren lehmuslehto, tilalla Pappila, 2,2 ha on perustettu vuonna 2001 seurakunnan yksityiseksi luonnonsuojelualueeksi. Sääsniemen luonnonsuojelualue, tilalla Pappila, n.8 ha, kuuluu Natura 2000 ohjelmaan, sopimus Ely-keskuksen kanssa on tehty vuonna 2016 ja tilalla sijaitsee Lintulahdet life-hankkeen lintutorni (rakennettu 2004). Kolikka, 22,7 ha, on myyty 2006 Metsähallitukselle METSO-ohjelman kautta pysyväksi luonnonsuojelualueeksi. Sammalkorven luonnonsuojelualue Haapa-Kimolassa on määräaikainen 4,1 ha ja perustettu 2020. Ja Karjettamäen luonnonsuojelualue, tilalla Pappila, on määräaikainen, 11,5 ha ja perustettu 2020.

Seurakuntien metsäinventointi tehty vuonna 2012 Innofactorin toimesta. Seurakunnalla on metsäomaisuutta noin 640 ha, josta nyt siis on suojeltuna 48,5 ha.

Pohjois-Kymen luonto ry:n puheenjohtaja Jukka Airola luovutti ympäristöpalkinnon seurakunnalle Karjettamäellä, Virran sillan kupeessa. Siellä metsä maasto lehtomaista kangasta ja osittain lehtoa. Puusto on varttunutta kuusikkoa seassa haapoja ja vanhoja koivuja sekä rannassa tervaleppää. Kasvillisuutena on mm. terttuselja, paatsama, näsiä, herukka, vadelma, käenkaali, lehtoimikkä, hiidenporras, isoalvejuuri ja lehtokorte.

Kuluneena vuonna Iitin seurakunnassa on perustettu ympäristötoimikunta ja seurakunta on hakemassa itselleen Kirkon ympäristödiplomia. (MP)

2022-09-21 22:11:00.0