Kausalan seurakuntasali saa uudet alttarirakenteet

Suhosen puusepänverstas on valmistanut Kausalan seurakuntakeskukselle uuden alttarin ja puhujatuolin
Kuva alttarista ja tekijöistä

Tekijät Mikko Olander ja Mika Suhonen, sekä Kausalan seurakuntasalin uusi alttari ja puhujantuoli.

Iittiläinen puuseppäperinne saa jatkoa, kun Sääskjärvellä toimiva Suhosen puusepänverstas on tehnyt seurakuntakeskuksen alttarirakenteet käsityönä vanhojen, huonokuntoisten rakenteiden tilalle. Kokonaisuuteen kuuluu alttari, puhujatuoli, sekä alttarikaiteet. Alttarin päälle on muotoiltu kohokuvana kyyhkynen, Pyhän Hengen vertauskuva, joka katetaan lasilevyllä. Alttarin etupuolella on niin ikään kohokuvana Kristus-monogrammi ja puhujantuolin etuseisässä risti. Rakenteet on tehty koivusta, kulmalistat ovat tummempaa tammea, ja kyyhkynen on valmistettu saarnista. Pintakäsittelynä on puuvaha. Muotokieli on kaarevampi ja koristeellisempi, kuin vanhoissa, poistetuissa rakenteissa.

Vanhat alttarikaiteet ovat olleet myös korjattavana. Ne ovat olleet polvistumiseen liian matalat, joten niitä on korotettu, ja niihin liitetään hylly ehtoollispikareita varten. Samalla seurakunta hankkii seurakuntakeskukselle omat ehtoollisvälineet; pikareiden lisäksi maljan, leipälautaset ja –rasiat. Näiden materiaaliksi valittiin ruostumaton teräs, joka on käytössä kestävämpi ja helppohoitoisempi kuin hopea. Välineitä on tarkoitus kuljettaa tarvittaessa myös hoitolaitosten ehtoollistilaisuuksiin.

Alttarirakenteen käyttöönoton rukoushetki pidetään keskiviikkona 31.10. klo 18.30. Tällöin seurakuntalaisilla on mahdollisuus tulla katsomaan kauniista kokonaisuutta paikan päälle, seurakuntakeskukselle.

Alttarirakanteiden uusiminen ja ehtoollisvälineiden hankinta sai sysäyksensä valtuustoaloitteesta, jolla toivottiin useampia jumalanpalveluksia pidettäväksi Kausalan seurakuntakeskuksella. Näin jumalanpalvelusten saavutettavuus paranee. Tämä toteutuu erityisesti pimeinä talvikuukausina, ainakin kerran kuukaudessa, sekä ns. kaksoispyhien aikaan. Ensimmäisen kerran tänä syksynä Kausalassa vietetään messua marraskuun 18. päivänä, seurakuntavaalisunnuntaina. (MP)

2018-10-10 15:12:00.0