Pääsiäisen juhlaa

Pääsiäinen on kirkkovuoden suurin juhla

Ristin ja ylösnousemuksen pääsiäisjuhlaa vietetään tänä vuonna maalis- ja huhtikuun taitteessa. Pääsiäisen ajankohta vaihtelee, vuodesta riippuen, mutta sen asema kirkkovuoden keskuksena pysyy: Silloin kaikkialla kristikunnassa muistetaan Kristuksen ristinkuolemaa ja ylösnousemusta; sitä voittoa, jonka Jeesus sai synnin ja kuoleman vallasta.

Iitin seurakunnassa hiljainen viikko aloitetaan palmusunnuntain messulla 25.3. klo 10 kirkossa. Messussa saarnaa seurakunnan nuorisotyönohjaaja Tuula Lehtoranta, ja messussa avustavat seurakunnan isoskoulutettavat. Nuorten järjestämää pääsiäisiltaa vietetään seurakuntakeskuksessa hiljaisen viikon keskiviikkona 28.3. klo 18. Myös tämä tilaisuus on kaikille avoin.

Varsinaiseen pääsiäisen juhla-aikaan laskeudutaan kiirastorstain messussa 29.3. klo 18 Koskenniskan kyläkirkolla sekä Iitin kirkossa, samanaikaisesti. Iitin kirkossa alttari riisutaan pitkäperjantaita varten, kun liturgiseksi väriksi vaihtuu musta. Koskenniskan messun toimittaa Henna Huppunen ja kirkon messun Ville Hiltunen.

Myös pitkäperjantaina 30.3., Jeesuksen ristinkuoleman päivänä, seurakunnassa on monia tilaisuuksia. Sanajumalanpalvelus pidetään kirkossa klo 10, pääsiäishartaus Leininrannan Camping-alueella klo 12 ja ristinjuhla klo 15 Kausalan seurakuntakeskuksessa. Ristinjuhlassa on mukana myös Johannes Häkämies SLEY:stä.

Pääsiäisaamun sanomana kaikuu riemullinen viesti Kristuksen ylösnousemuksesta. Tuolloin 1.4. pidetään pääsiäisaamun messu klo 10 Iitin kirkossa, ja siellä ovat mukana kirkkokuoro, Leila Räsäsen johdolla, Mikko Pelkonen sekä Ville Hiltunen. Toisen pääsiäispäivän messu pidetään Kausalan seurakuntakeskuksessa maanantaina 2.4. klo 10.

Tervetuloa pääsiäisajan tilaisuuksiin!

Wed Mar 21 11:21:00 EET 2018