Yhteisvastuustartti kynttilänpäivänä

Yhteisvastuukeräys tukee tänä vuonna lasten ja nuorten koulutusta

Iitin seurakunnan yhteisvastuustartti pidetään Kausalan seurakuntakeskuksella kynttilänpäivänä, helmikuun 3. päivänä. Ensin kokoonnutaan messuun klo10 alkaen, jonka toimittaa diakoniatyöntekijä Sirpa Pusila, kanttori Tiina Lampinen ja kirkkoherra Mikko Pelkonen Iitin eläkeliiton väen avustamana. Kirkkokahvien jälkeen kirkkovaltuuston puheenjohtaja Veikko Ikonen kertoo, mitä yhteisvastuullisuus hänelle tarkoittaa. Ja kappalainen Ville Hiltunen kertoo tämän vuoden keräysteemoista.

Köyhien lasten määrä Suomessa on kasvussa. Tuoreimpien, vuoden 2016 tulonjakotilastojen mukaan 10,2 prosenttia lapsista kuului pienituloiseen kotitalouteen. Tämä tarkoittaa 110 000 lasta. Samalla vähävaraisten lapsiperheiden asema on heikentynyt esimerkiksi sosiaalietuuksien leikkausten ja jäädytysten vuoksi.

Monien nuorten kohdalla unelmien ammatti on vaarassa jäädä haaveeksi, jos perheellä ei ole varaa maksaa opinnoista aiheutuvia kustannuksia, kuten tietokonetta, oppikirjoja tai ammatillisissa opinnoissa tarvittavia välineitä.

Maailman pahimmilla katastrofialueilla monet lapset ja nuoret ovat menettäneet lähes kaiken tutun ja turvallisen, kun he ovat joutuneet pakenemaan luonnonkatastrofeja ja konflikteja. Tulevaisuus näyttää toivottomalta ja oma merkitys maailmassa on usvan peitossa, kun koulunkäynti keskeytyy.

Koulutus on tärkeää yhteiskunnalliselle kehitykselle ja eriarvoisuuden vähentämiselle. Etenkin hauraissa maissa ja katastrofitilanteissa koulutus luo uskoa tulevaisuuteen ja tuo vakautta arkeen.

Suomessa vuoden 2019 yhteisvastuuvaroin tuetaan vähävaraisten lasten ja nuorten opiskelua esimerkiksi avustamalla maksullisten opiskeluvälineiden hankinnassa.

Maailman katastrofialueilla keräyksen tuotolla tuetaan laadukasta koulutusta lapsille ja nuorille. Turvalliset koulurakennukset ja koulutetut opettajat auttavat lapsia toipumaan traumaattisista kokemuksista, sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen ja oppimaan tulevaisuuden kannalta elintärkeitä taitoja.

Avun vievät perille Kirkon Ulkomaanapu (60 % keräystuotosta), Kirkon diakoniarahasto ja paikallisseurakuntien diakoniatyö (molemmat 20 % keräystuotosta).

Kaikkia kutsutaan mukaan yhteisvastuukeräyksen toteutukseen!

2019-01-29 12:36:00.0