Adventtina otetaan käyttöön uusia jumalanpalvelustapoja

Adventtina aloitetaan uusi kirkkovuosi ja otetaan käyttöön uusi kuorisääntö

Uusi kirkkovuosi alkaa ensimmäisenä adventtisunnuntaina joulukuun alussa. Iitin seurakunnassa otetaan tuolloin käyttöön uusi kuorisääntö, eli jumalanpalvelusohje, joka koskettaa kaikkia jumalanpalvelukseen osallistuvia. Uusia jumalanpalvelustapoja opetellaan Henna Huppusen johdolla yhdessä rippikoululaisten ja muiden seurakuntalaisten kanssa 2.12. klo 10 alkavassa messussa Iitin kirkossa.

Jumalanpalveluksen uudistuksessa pyritään vuorovaikutteisuuteen. Viikoittainen messu, eli ehtoollisjumalanpalvelus, on seurakunnan yhteinen kokoontuminen ja juhla, jossa ei tarvitse tuntea itseään ulkopuoliseksi. Kaikki saavat osallistua messun toteutukseen, ja liturgi, kanttori ja seurakunta ovat äänessä vuorotellen.

Kun kirkkoneuvosto hyväksyi uuden kuorisäännön, se totesi, että monia uudistuksia toteutetaan seurakunnassa jo nyt, mutta nyt ne kirjattiin myös kyseiseen jumalanpalvelusohjeeseen. Jo nyt seurakunnassa on haastettu eri yhteistyökumppaneita ja seurakuntalaisia mukaan jumalanpalveluksen toteutukseen: jakamaan ehtoollista, lukemaan Raamattua, toteuttamaan esirukousta jne. Nyt käyttöön tulevat uudistukset liittyvät lähinnä raamatunlukukappaleiden liturgiaan. Jatkossa seurakunta vastaa lukukappaleiden lukemisen jälkeen ”Jumalalle kiitos!” ja evankeliumin lukemisen jälkeen ”Ylistys sinulle Kristus!” Hoosianna-hymni lauletaan jatkossa ennen evankeliumin lukemista, ja kahteen kertaan, jotta myös hitaammat ehtivät siihen mukaan.

Messu ei ole suoritus, ja siellä saa aivan rauhassa myös mokailla. Uudet tavat vaativat luonnollisesti totuttelua, mutta toivomuksena on, että aluksi oudoilta tuntuvista tavoista tulee ajan myötä tuttuja juttuja, jotka tekevät jumalanpalveluksestamme elävän ja rikkaan.

Tervetuloa siis ensi sunnuntaina kirkkoon, laulamaan myös tuttua Hoosianna-virttä! (MP)

2018-11-26 10:00:00.0